Digitaaliset valinnat ja ymmärrys ratkaisevat organisaation tulevaisuuden

1.7.2019

Koneet ja teknologia tuottavat datan, mutta niiden lisäksi on aina ihminen.

Kun organisaatiota muokataan, se on paljolti ihmisten johtamista. Pelkkä ihmisten ”tekeminen” ei kuitenkaan usein riitä, vaan tekeminen on osa prosessia, joka joko mahdollistuu tai ei mahdollistu yrityksessä käytössä olevien digitaalisten ratkaisuvalintojen vuoksi.

Eräs tapa hahmottaa yrityksen toimintajärjestelmää on ajatella mielessään kerrostaloa.

Alakerrassa on infra, jota toisen kerroksen tieto ja sovellukset hyödyntävät. Kolmannessa kerroksessa ovat ihmiset, jotka hyödyntävät alakerrosten tarjoamia toimintamahdollisuuksia.

Perusta ja keskikerros: tietoa ja teknologiaa

Aiemmin sanottiin, että tieto on valtaa. Nykyisin tietoa jaetaan ja rikastetaan avoimesti mahdollisimman paljon. Tieto ei kulu, vaan se lisääntyy ja jalostuu jaettaessa.

Tiedon tarjonta on valtavaa. Emme mitenkään kykene ottamaan sitä kaikkea vastaan. Tärkeä kyky tulevaisuudessa onkin hahmottaa, mikä kaikki tästä valtavasta tietotulvasta on oman liiketoiminnan kannalta relevanttia.

Tiedolla johtaminen korostuu. Ominaisuuksina kriittisyys ja kyky yhdistellä tietoa korostuvat. Tarvitaan myös ymmärrystä ja näkemystä, kuinka tieto visualisoidaan.

Samaan aikaan teknologia kehittyy. Automaatio on arkipäivää ja myös tekoäly on jo jossain määrin käytössä.

Teknologia ja sovellukset auttavat tiedon käsittelyssä ja jakamisessa. Tiedon jakaminen on helpompaa kuin koskaan ennen. Tulevaisuudessa organisaation menestymisen takana on kyky ymmärtää, miten teknologiaa hyödynnetään toiminnaksi ja liiketoiminnaksi.

Joskus totuttamisen este tai hidaste voi olla käytössä oleva palomuuriratkaisu, joskus taas epäkelpo ohjelmisto tai puuttuvat integraatiot. Eräällä asiakkaistamme olemme juuri jumpanneet laskutusaineiston (laskutustiketit) sähköisen siirron laskutusjärjestelmään, jolloin prosessi nopeutuu merkittävästi ja samalla poistuu virhemahdollisuuksien määrä, kun tietoja ei siirretä käsin.

Penthouse: ihmiset

Kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvat ansaitusti ihmiset. Koneet ja teknologia voivat auttaa tuottamaan tiedon ja datan, mutta juuri ihminen on määritellyt tuotettavan datan ehdot. Ihminen on myös luonut tuotetulle datalle merkityksen, jolloin datasta syntyy tietoa. Esimerkkinä vaikka IoT-anturin tuottama mittaustieto. Mittaustieto on vain luku, ennen kuin ihminen antaa luvulle merkityksen. Lisää IoT-hankkeista voit lukea täältä.

Alakerran tapahtumat vaikuttavat kattohuoneistoon. Organisaatioissa ihmisten roolissa korostuu oman osaamisen päivittäminen. Kehitys toimintaympäristössä menee eteenpäin, joten uusien taitojen opetteleminen on toimimisen edellytys.

Samaan aikaan oman osaamisen merkitys korostuu. Tieto vanhenee nopeasti ja uutta tietoa syntyy jatkuvasti.

Kerrostalon ymmärtäminen

Jotta osaamme hyödyntää kaikkia kerroksia, meidän tulee ymmärtää niin tietoa (sen merkitystä), teknologiaa (toteutusmahdollisuuksia) kuin ihmisiäkin (toimintamalleja). Teknologia, johtaminen ja organisaatiokulttuuri pitää osata yhdistää. Ymmärtämisen jälkeen tarvitaan näkemystä.

Ei riitä, että tiedämme, miten teknologia toimii. Olennaista on, että ymmärrämme, miten teknologiaa voidaan soveltaa käytäntöön.

Integralissa olemme mukana muotoilemassa organisaatioiden digiprosesseja tällä ajatuksella. Olemme kiinnostuneita itseohjautuvuudesta, jota me kutsumme omajohtamiseksi, koska digitaalisuus on siinä suuressa roolissa.

Jos organisaatio haluaa olla tulevaisuudessa olemassa, tarvitaan näkemystä siitä, miten teknologia auttaa ihmisiä, työyhteisöjä ja liiketoimintaa toimimaan tehokkaammin ja paremmin.

Anne Ebeling
Operatiivinen johtaja, Integralin äiti
anne.ebeling@integral.fi
+358 (0)50 511 43

« Paluu

CONTACT US »
OTA
YHTEYTTÄ »

Jätä yhteydenottopyyntö

Palaamme asiaan pikimmiten!