Tiesitkö, että käytät turvatonta ja vanhaa selainta?
Internet Explorer selain ei ole enää tuettu ja sitä ei pitäisi käyttää.
Voit selata sivustoamme esimerkiksi seuraavilla selaimilla:
Chrome
Firefox
Edge
Integral Oy - myynti@integral.fi - +358 9 8862 7000
Julkaisu
Integral.fi

Digitaalinen sujuvoittaminen muokkaa toimialoja

Digitalisointi muokkaa tuotteita, kilpailua ja toimialoja. Miten sujuvoittaminen onnistuu esimerkiksi rakennusalalla?

22.10.2019
Risto Reinikka

Digitalisointi muokkaa tuotteita, kilpailua ja toimialoja. Miten sujuvoittaminen onnistuu käytännössä esimerkiksi rakennusalalla?

Toiminnan digitalisoinnissa on kysymys toimintaprosessissa hyödynnettävän tiedon keräämisestä, muuttamisesta ja hyödyntämisestä sähköisesti ilman ihmisen tekemää käsityötä. Digitalisoimalla pyritään sujuvoittamaan asioiden kulkua. Se muokkaa tuotteita, kilpailua sekä kokonaisia toimialoja.

Esimerkiksi sähkölaskun maksaminen verkkopankissa muuttaa asiakkaaseen liittyvää tietoa kahdella palveluntarjoajalla: asiakkaan pankissa ja asiakkaan sähköyhtiössä. Pankissa asiakastiedoissa muuttuu tilin saldotieto ja sähköyhtiön asiakastiedoissa päivittyy tieto asiakkaan ostovelasta ajan tasalle.

Pankkien osalta digitalisoinnissa ollaan siirtymässä kokonaan seuraavalle tasolle uuden maksupalveludirektiivin myötä, joka pakottaa avaamaan rajapintoja alan toimijoiden välillä.

Digitalisointi muokkaa myös meidän ihmisten ostokäyttäytymistä asiakkaana. Tietoa on nopeammin ja helpommin hyödynnettävissä. Tarjouspyyntö lähtee usein nopean googlauksen tuloksena syntyneelle listalle.

Digitalisaation askeleet yritykselle

Digitalisaation ensimmäinen askel on, että yrityksen on oltava verkossa, jotta edes ollaan mukana kilpailussa. Verkkosivujen sisältöä on kehitettävä jatkuvasti ja ilme sekä rakenne on uusittava kokonaan noin kolmen-neljän vuoden välein. Muuten kilpailijat pääsevät edelle. Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos muuttaa välillisesti myös organisaatioiden toimintamalleja ja sitä kautta työtämme.

Toinen askel onkin omiin tuotteisiin ja palveluihin vaikuttavat muutokset. Digin avulla voidaan myös kasvattaa tuotteen tai palvelun jalostusarvoa.

Esimerkiksi tuotteen käyttöönoton ensimmäinen vaihe voi olla ladata matkapuhelimeen sovellus. Varsinainen käyttöönotto tapahtuu ohjatusti ja havainnollisesti vaihe kerrallaan seuraamalla puhelinsovelluksen antamia ohjeita. Vielä kun ohjeistus esitetään avustetun todellisuuden avulla puhelimen kameralla otetun kuvan päälle visuaalisena, niin käyttäjäkokemus todellakin nousee uudelle tasolle. Käyttöönoton jälkeen matkapuhelinsovellus toimii tuotteen kanssa uusia elämyksiä tuottavana tai tuotteen hallintaan liittyvänä ”kaukosäätimenä”.

Käytännön esimerkkeinä tästä suunnasta toimii kuluttajatuotteissa muun muassa Lego Hidden Side -sarja, joka yhdistää fyysiset ja virtuaaliset leikit, sekä Sonoksen monihuone kaiutinjärjestelmä, jonka käyttöönotto ja varsinainen käyttö ohjataan kokonaan matkapuhelinsovelluksessa.

2020-luvulla digitalisaation seuraava vaihe on ääniohjauksen tuleminen osaksi tuotteiden ohjausta, jolloin käyttöliittymän merkitys tulee pienenemään.

Kolmas ja mielestäni merkittävin askel digin hyödyntämisessä liittyy työn tuottavuuden lisäämiseen.

Rakennusala hyötyy IoT-ratkaisuista

Pienilläkin digitoinneilla voidaan edelleen nopeuttaa toimintaa ja saavuttaa merkittäviä parannuksia. Esimerkiksi rakennusteollisuudessa valmiiden IoT-antureiden hyödyntäminen helpottaa arkea ja parantaa laatua.

Lämpötila- ja kosteustieto on uudis- ja korjausrakentamisessa erittäin oleellista jo pelkästään alan ohjeistuksien näkökulmasta. Erilaisten pinnoitemateriaalien valmistajat antavat käyttöohjeissaan kunkin tuotteen tartuntaan sekä kuivumiseen liittyvät olosuhderajat, joita asennuksessa tulee noudattaa. Lisäksi betonivalun kuivuminen hidastuu liian ilmankosteuden ollessa korkealla, mikä hidastaa töiden edistymistä.

Valtakunnallisen 0G radioverkon mahdollistamana rakennustyömaan lämpötilan ja kosteuden seurantaa on voitu automatisoida alle viidesosan hintatasolla perinteisen 3G matkapuhelinverkon päätelaitteiden hyödyntämiseen verrattuna, mikä oli alalla koettu liian kalliiksi.

Perinteisesti olosuhteiden seurantaa on tehty jalkatyönä joko kiertämällä lukemassa lämpömittareita tai mittaamalla havainnot käsikäyttöisellä laitteella, jolloin tietoa siirretään ruutuvihkossa tai loggerilaitteeseen talletettuna ja kuljettamalla ne työmaatoimistoon. Näinkin yksinkertaisen asian digitoiminen etätoiminteisella jatkuvalla olosuhdeseurannalla on myös toiminut avaimena uusiin työntekoa helpottaviin ominaisuuksiin, kuten hälytykset, kuivumisennusteet ja parantunut dokumentointi.

Samaa valmista digiratkaisua hyödynnetään myös muun muassa rakennusten lämmityksen optimoinnissa, toimitilojen sisäilman laadun seurannassa sekä lääkkeiden ja elintarvikkeiden kylmäsäilytyksen omavalvonnassa. Seuraava vaihe näissäkin voi olla ääniohjaus, jossa tieto olosuhteista tulee vaikkapa korvanappiin tai sitä voi kysyä älykkäältä kaiuttimelta.

Sujuvoittaminen on taito- ja resurssikysymys

Kokemuksesta tiedämme, että aina ei ole helppoa tunnistaa omassa toiminnassa mahdollisia muutoskohtia, joita digitalisoimalla helpotettaisiin työntekijöiden arkea ja sujuvoitettaisiin toimintaa. Markkinoilla on saatavilla paljon erilaisia teknologisia ratkaisuja digitalisointiin, joiden ominaisuudet riittävät usein ihan sellaisenaan ilman tarvetta räätälöidä ratkaisua mitenkään. Näiden kartoittamiseen, haltuunottoon ja osaamisen synnyttämiseen ei kuitenkaan tahdo ydinliiketoiminnalta löytyä aikaa.

Mietimme Integralilla työksemme, miten erilaiset tietotekniset ratkaisut parhaiten palvelevat asiakkaitamme ja kuinka voimme hyödyntää teknologisia ratkaisuja erilaisissa digiratkaisuissa asiakkaidemme eduksi. Yhdistämme ihmiset, tiedon ja teknologian.

Tykkäsitkö?
Tilaa funktio uutiskirje sähköpostiisi ja saat tietoa uusista julkaisuista. Tilaa uutiskirje »

Oliko sivun sisältö hyödyllistä?

Miten käsittelemme tietojasi? Katso tästä »

add_circle_outline
Lisää palaute
Kiitos! viestisi on nyt matkalla meille.
Auts! tapahtui virhe. Yrittäisitkö uudelleen?
Aiheen palvelut ja henkilöt

Kuinka voisimme auttaa sinua onnistumaan työssäsi?

Le Lunni

Le

Lunni

Digilähettiläs
close
Le Lunni

Le

Lunni

Digilähettiläs
funktio [a] integral.fi
+358 9 8862 7000
contacts
Yhteys
Tilaa julkaisut sähköpostiisi

Miten käsittelemme tietojasi? Katso tästä »

add_circle_outline
Lisää viesti
Kiitos! viestisi on nyt matkalla meille.
Auts! tapahtui virhe. Yrittäisitkö uudelleen?