Your browser doesn't support HTML5 canvas.

IT-palveluhallinta

ITSM (IT Service Management) eli IT-palveluhallinta tarkoittaa erilaisia prosesseja, joiden avulla yritys tuottaa IT-palveluita asiakkailleen. Toimiva IT-infrastruktuuri on edellytys organisaation liiketoimintaprosessien jatkuvuuden ja laadun kannalta. IT-osastoilta vaaditaan kykyä vastata kysymyksiin ja tarjota ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin nopeasti. Lisäksi tulee varmistaa ettei vastaavanlaisia ongelmia enää pääse syntymään.

itil-prosessi-pieniNykyaikainen ITSM rakentuu kansainvälisen ITIL-kehyksen varaan. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) on prosessikirjasto, joka määrittelee IT-palveluhallinnan standardit.

ITIL-prosessien avulla voidaan mm. madaltaa palveluiden kustannuksia sekä vastata paremmin asiakkaan tarpeisiin. Sen avulla voidaan lisäksi varmistaa, että tuotettavat IT-palvelut tukevat yrityksen liiketoimintaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.

IT-palveluhallintakokonaisuus ja IT-prosessit

Käytännössä ITSM tarjoaa palveluhallintakokonaisuuden, joka tukee ITIL-kehyksen mukaisia IT-prosesseja. ITSM-työkalulla saadaan selkeää ja oikeanlaista tietoa. Sen avulla hallinnoidaan muutospyyntöjä sekä jäljitetään ja seurataan ongelmia.

Erilaisia ITSM-ohjelmistoja ja -työkaluja on olemassa valtava määrä. Sopivan ohjelmistopaketin valitseminen on tärkeää, sillä yhä suurempi osa IT-palveluhallinnasta on nykyisin automatisoitua. Tarpeiden ja ongelmien kartoittaminen edellyttää pitkäjänteistä tiedon keräämistä ja analysointia, joiden avulla selvitetään mitä asiakas todellisuudessa tarvitsee.

Mikä on ITIL ja mitä sillä tehdään?

1. Prosessikehys, jonka avulla it-palveluja ja niiden prosesseja johdetaan tehokkaasti
2. Globaalisti tunnustettu toimintatapa, jota on käytetty ja kehitetty 80-luvulta lähtien
3. Laaja kokoelma parhaita käytäntöjä (Best Practices) it-palveluhallintaan
4. Organisaatio voi poimia itselleen sopivat osat ja täydentää niitä omilla käytännöillään
5. ITIL 2011 on kehyksen uusin versio. Se sisältää prosesseja, ohjeita, malleja ja käytäntöjä
6. Prosessit on testattu ja todettu toimiviksi maailmanlaajuisesti
7. Soveltuu kaikenkokoisille yrityksille

Oletko kiinnostunut IT-palveluhallinnasta?

Lataa tästä ilmainen opas ITIL-sanastosta ja lyhenteistä.

OTA YHTEYTTÄ

Jätä yhteydenottopyyntö

Palaamme asiaan pikimmiten!