IT-palveluhallinta

IT-palveluhallinta

ITSM (IT Service Management) eli IT-palveluhallinta tarkoittaa erilaisia prosesseja, joiden avulla yritys tuottaa IT-palveluita asiakkailleen. Toimiva IT-infrastruktuuri on edellytys organisaation liiketoimintaprosessien jatkuvuuden ja laadun kannalta. IT-osastoilta vaaditaan kykyä vastata kysymyksiin ja tarjota ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin nopeasti. Lisäksi tulee varmistaa ettei vastaavanlaisia ongelmia enää pääse syntymään.

Nykyaikainen ITSM rakentuu kansainvälisen ITIL-kehyksen varaan. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) on prosessikirjasto, joka määrittelee IT-palveluhallinnan standardit.

ITIL-prosessien avulla voidaan mm. madaltaa palveluiden kustannuksia sekä vastata paremmin asiakkaan tarpeisiin. Sen avulla voidaan lisäksi varmistaa, että tuotettavat IT-palvelut tukevat yrityksen liiketoimintaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.

IT-palveluhallintakokonaisuus ja IT-prosessit

Käytännössä ITSM tarjoaa palveluhallintakokonaisuuden, joka tukee ITIL-kehyksen mukaisia IT-prosesseja. ITSM-työkalulla saadaan selkeää ja oikeanlaista tietoa. Sen avulla hallinnoidaan muutospyyntöjä sekä jäljitetään ja seurataan ongelmia.

Erilaisia ITSM-ohjelmistoja ja -työkaluja on olemassa valtava määrä. Sopivan ohjelmistopaketin valitseminen on tärkeää, sillä yhä suurempi osa IT-palveluhallinnasta on nykyisin automatisoitua. Tarpeiden ja ongelmien kartoittaminen edellyttää pitkäjänteistä tiedon keräämistä ja analysointia, joiden avulla selvitetään mitä asiakas todellisuudessa tarvitsee.


Mikä on ITIL ja mitä sillä tehdään?

  • Prosessikehys, jonka avulla it-palveluja ja niiden prosesseja johdetaan tehokkaasti
  • Globaalisti tunnustettu toimintatapa, jota on käytetty ja kehitetty 80-luvulta lähtien
  • Laaja kokoelma parhaita käytäntöjä (Best Practices) it-palveluhallintaan
  • Organisaatio voi poimia itselleen sopivat osat ja täydentää niitä omilla käytännöillään
  • ITIL 2011 on kehyksen uusin versio. Se sisältää prosesseja, ohjeita, malleja ja käytäntöjä
  • Prosessit on testattu ja todettu toimiviksi maailmanlaajuisesti
  • Soveltuu kaikenkokoisille yrityksille

Oletko kiinnostunut IT-palveluhallinnasta?

Lataa tästä ilmainen opas ITIL-sanastosta ja lyhenteistä.

Haluatko tietää lisää ITIL:stä?

Soita tai jätä yhteydenottopyyntö. Palaamme pian asiaan!

Ota yhteyttä »

Ilkka Mikkonen

+358 (0)50 406 9878

OTA
YHTEYTTÄ »

Jätä yhteydenottopyyntö

Palaamme asiaan pikimmiten!