Ajatuksia digitalisoitumisesta ja apua sen toteuttamiseen

4.8.2017

Digitalisoitumisen mahdollisuuksista tulee usein mieleen Uberin, OnniBussin ja Woltin tapaiset yritykset, jotka ovat ravistelleet liiketoimintamalleja innovatiivisilla uudistuksilla. Mitkä ovat digimaailman mahdollisuudet ja haasteet niin sanotusti perinteisempien alojen ja yritysten keskuudessa?

Yhtenä esimerkkinä markkinoiden murroksesta voidaan pitää verkkokaupan vaikutusta kivijalkakauppoihin tai marketteihin. Vaatteiden ja elintarvikkeiden siirtyminen helposti verkosta hankittaviksi artikkeleiksi on vähentänyt tuotteiden ostamista perinteiseen tapaan kassajonon kautta. Tuotteiden hintojen ja toiminnallisuuksien vertailu verkossa on entista helpompaa, nopeampaa ja useimmiten myös edullisempaa. Ostokäyttäytymismuutos merkitsee muutakin kuin myynnin siirtämistä verkkoon. Yritykset, jotka näkevät muutoksen vain myynnin kanavavalintana ovat eittämättä jäämässä kehityksessä jälkeen.

Dataa anaysoimalla ja tehokkaasti hyödyntämällä voidaan luoda kuluttajille ostamista helpottavia ratkaisuja sekä yksilöllisiä palveluita. Päivittäistavarakaupat ovat vain yksi esimerkki datan keräämisestä, sillä jokaisessa yrityksessä kertyy materiaalia esimerkiksi laskutuksesta, keskioston suuruudesta tai varaston kiertonopeudesta. Datan yhdisteleminen ja analysoiminen älykkääksi tiedoksi mahdollistaa tuottavuuden tehostamisen, paremman asiakaspalvelun sekä esimerkiksi työturvallisuuden lisäämisen.

Esineiden internet ja työelämän digitalisoituminen

Datan kerryttämisen mahdollisuuksia eri lähteistä on lisännyt IoT (Internet of Things) eli kotoisammin esineiden internet. Internet-verkko on laajentunut laitteisiin ja koneisiin, joita voidaan ohjata, sensoroida ja mitata verkon yli. Tämä on luonut täysin uuden tavan kehittää liiketoimintaa ja luoda uutta markkinaa. Esimerkiksi roska-astioihin asennetut sensorit kertovat milloin on oikea aika tyhjentää säiliö. Automatisointi on edennyt alueille, joissa perinteisesti on käytetty ihmistyönä tehtyä tiedonkeruuta tai harkintaa. Lue lisää esineiden internetistä.

Digitalisoituminen automatisoi työelämässä tuttuja prosesseja, joka näkyy selvimmin paitsi kuluttajakentässä myös B2B-liiketoiminnassa. Automaatio korvaa yhä enemmän fyysistä asiakaspalvelua, bottien, chattien ja itsepalvelun yleistyessä. Kyse ei ole vain digitaalisista palveluista, vaan koko liiketoiminnan tekemisen tavasta ja kulttuurista. Koko yrityksen strategia ja ansaintamallit tulisi uudistaa ja miettiä digitalisaation kautta.

Autamme asiakkaitamme digitalisoitumisen haasteissa. Meillä on kokemusta niin IoT-palveluiden tuottamisesta, tiedon raportoinnista ja analysoinnista (BI) kuin ketterien asiakaspalvelujärjestelmien toteuttamisesta.

Tarvitsetko apua tai uusia ajatuksia?

Meiltä löytyy ratkaisuja kaikkiin ICT-asioihin ja vastauksia digitalisoitumisen haasteisiin.
Kalenteroi tästä etätapaaminen asiantuntijamme kanssa

Varaa asiantuntijavartti »
<< Palaa edelliselle sivulle
OTA YHTEYTTÄ

Jätä yhteydenottopyyntö

Palaamme asiaan pikimmiten!