Vinkkejä kotisivujen uudistajalle ja ostajalle, osa 1

27.11.2017

Lähes 98 % väestöstä hakee tiedon netistä. Google ja muut hakukoneet ovat korvanneet suurilta osin perinteisen markkinoinnin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potentiaaliset asiakkaat löytävät luoksesi, jos yrityksesi kotisivut listautuvat hyvin hakukoneiden tuloksissa.

Löydettävyyden lisäksi potentiaalinen asiakas pitäisi vakuuttaa mielenkiintoisella sisällöllä ja yhteydenottamisen tulisi olla helppoa ja mielekästä. Tyylikkäällä ulkoasulla ja konvertoivalla sisällöllä saat uutta potkua liiketoiminnan kehittämiseen ja parempaan asiakaspalveluun.

Lyhykäisyydessään kotisivujen tarkoitus on auttaa yritystä tavoittamaan sen liiketoiminnalliset tavoitteet.

Tavoitteisiin pääseminen vaatii seuraavien asioiden toteutumista:

• Kotisivuille löytävät oikeat ihmiset
• Kävijät löytävät sivustolta etsimänsä
• Kävijät suorittavat sivustolla haluamasi tehtävän, kuten yhteydenoton

Eli tuloksekkaat ja konvertoivat verkkosivut tarvitsevat riittävästi oikeanlaisia kävijöitä, jotka löytävät sivuilta etsimänsä asiat.

Määritä kotisivuprojektille tavoitteet

Kotisivuprojektia aloittaessa on tärkeää määrittää selkeät tavoitteet sekä aikataulu. Ulkoasun uudistaminen on jo yksinään hyvä syy uudistaa sivuja, mutta useimmiten tavoitteeksi määräytyy esimerkiksi yhteydenottomäärän kasvattaminen, liikenteen lisääminen sekä yritysmielikuvan kehittäminen haluttuun suuntaan. Mobiilioptimoitu ja responsiivinen, eli päätelaitteen näyttörajauksen mukaan skaalautuva (desktop / tablet / mobile), layout on oletusarvoisesti yksi tärkeimmistä kehityslähtökohdista.

Sivuston uudistaminen on myös oiva tapa parantaa sivujen listautumista Googlen hakutuloksissa. Google tarjoaa maksuttoman työkalun koti¬sivujen kävijämäärien seuraamiseen. Google Analytics on varsin toimiva työkalu yksinkertaiseen sivustokävijämäärien ja suosituimpien sivujen tarkasteluun.

Kotisivujen sisällönhallintajärjestelmä

Sisällönhallintajärjestelmällä eli julkaisujärjestelmällä hallinnoidaan kotisivujen sisältöä. Käytämme kotisivujen rakentamiseen pääsääntöisesti WordPressia sen helppokäyttöisyyden ja skaalautuvuuden vuoksi. WordPressilla käyttäjä pystyy itse päivittämään verkkosivuston sisältöä ja julkaisemaan artikkeleita sekä uutisia ilman erikoisosaamista.

WordPressillä pystytään toteuttamaan sivustoja erilaisiin tarpeisiin, aina yksinkertaisista kotisivuista monimutkaisiin verkkokaupparatkaisuihin. Käyttäjähallinnalla pystytään määrittämään ketkä henkilöt yrityksestä voivat muokata sivuja. Järjestämme WordPressin käytöstä käyttökoulutuksia verkkosivuasiakkaillemme.

WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, jolloin sen käyttäminen on maksutonta. Kehittämistyön taustalla on yhteisö, joka luo ohjelmistoon jatkuvasti uusia lisäosia ja ominaisuuksia. Lisäksi WordPressilla tehdyt kotisivut listautuvat hyvin Googlen hakutuloksissa.

Kotisivujen verkkotunnus eli nimipalvelu tai domain

Verkkotunnus on käytännössä kotisivujesi osoite internetissä, kuten www.integral.fi. Nimipalvelun kautta verkkotunnus kytketään internetiin.

Oman osoitteen rekisteröiminen onnistuu kotisivujen rakentamisen yhteydessä. Rekisteröinti kannattaa useimmiten jättää kotisivuista vastaavan tahon tehtäväksi, sillä fi-verkkotunnuksen hankkimiseen tarvitset verkkotunnusvälittäjän.

Listaus verkkotunnusvälittäjistä ja vapaista .fi-päätteisistä domaineista löytyy Viestintäviraston sivuilta. Myös Integral toimii verkkotunnusvälittäjänä. Verkkotunnuksen ylläpidosta veloitetaan vuosittain pieni maksu.

Kotisivujen ulkoasun suunnittelu

Kotisivujen ulkoasu on luonnollisesti tärkeässä roolissa, sillä se luo kävijälle mielikuvan yrityksestä heti ensisilmäyksellä. Suunnittelussa kannattaakin painottaa selkeyttä sekä toiminnallisuutta ja laatia eräänlaisen käyttöpolun hahmotelma.

Ulkoasun suunnittelun sekä edelleen sisällönsuunnittelun yhteydessä voidaan hyödyntää Growth Driven Design -nimellä tunnetun lähestymistavan periaatteita ja soveltaa niitä käytännössä kokeilemalla, testaamalla ja optimoimalla sisältöelementtejä. Lisää tietoa aiheesta löytyy Growth Driven Desing-sivuilta.

Visuaalisen ilmeen tulisi lisäksi tukea haluttua yritysmielikuvaa sekä olla ulkoasultaan yhdenmukainen muiden markkinointiviestintä- ja brändimateriaalien kanssa. Esimerkiksi WordPress tarjoaa lukemattomia valmiita ulkoasuteemoja, joista voi valita mieleisensä tai muokata haluamansa lopputuloksen.

Ulkoasun suunnittelussa kannattaa miettiä etukäteen mitkä ovat kotisivuille asetetut tavoitteet. Mikäli halutaan kerätä esimerkiksi yhteydenottoja, tulee lomakkeen olla helposti löydettävissä ja täytettävissä.

Kotisivujen responsiivisuus

Responsiivisuudella tarkoitetaan sitä miten kotisivut skaalautuvat erilaisille päätelaitteille, kuten tabletin tai älypuhelimen näytöille. Tällöin sivupohja mukautuu automaattisesti käyttötilanteen vaatimalla tavalla riippumatta päätelaitteen näyttökoosta. Hyvin suunnitellun sekä toteutetun responsiivisen sivuston sisältö asemoituu näytölle optimaalisesti ilman suurentamista tai pienentämistä niin mobiili- kuin pöytäkoneillakin.

Erilaisten laitteiden vaatimat ominaisuudet tulee huomioida heti sivujen suunnitteluvaiheessa. WordPress-alustalla toteutetuissa sivuissa on lähtökohtaisesti huomioitu aina myös responsiivisuus.

Vinkkejä kotisivujen uudistajalle ja ostajalle-blogisarjan toinen osa kertoo mm. hakukoneoptimoinnista sekä tietoturvasta.

<< Palaa edelliselle sivulle
OTA YHTEYTTÄ

Jätä yhteydenottopyyntö

Palaamme asiaan pikimmiten!